http://bit.ly/1EKgxzQ

http://www.tecolab.ugent.be/pres/20150908_Mobiel_leren.html

Mobiel leren:
leren mobiliseren

Studiedag Touch Teach Learn

Dinsdag 8 september 2015

Bram De Wever

Vakgroep Onderwijskunde - Universiteit Gent

@brmdw - Bram.DeWever@UGent.be

Mobiliseren: twee betekenissen

mobiliseren

regelmatig werkwoord
uitspraak: mo-bi-li-se-ren
  1. klaarmaken voor de oorlog
  2. in actie laten komen, laten helpen

Deze keynote

  • Twee uitspraken
  • Twee citaten
  • Twee onderzoeken als voorbeeld
  • Twee types onderzoekers / docenten
  • Twee actiepunten

Vragen

Wie heeft een mobiel apparaat mee?

Wie heeft dat altijd bij?

Wie kan haar/zijn mail lezen?

Twee uitspraken

  1. Technologie verandert je leven
  2. Technologie verandert je lesgeven

Dat studenten hun tablet en smartphone meenemen naar de les, had u vast al gemerkt. Maar zijn er ook manieren om die toestellen didactisch productief te maken? Kunnen we ze inzetten als versnellers van het onderwijsproces in plaats van vertragers?

Quote van de website Studiedag Touch Teach Learn, geraadpleegd 01 september 2015 op https://iiw.kuleuven.be/personeel/studiedag-touch-teach-learn/

Twee citaten

  • "... frequency of multitasking with certain ICTs (Facebook and text messaging) were negatively predictive of overall semester GPA" (Junco, 2012, p. 2242)

  • "... a simple increase in ICT provision does not guarantee enhanced educational performance" (Livingstone, 2012, p. 11)

Junco, R. (2012). In-class multitasking and academic performance. Computers in Human Behavior, 28(6), 2236-2243. doi:10.1016/j.chb.2012.06.031

Livingstone, S. (2012). Critical reflections on the benefits of ICT in education. Oxford Review of Education, 38(1), 9-24. doi:10.1080/03054985.2011.577938

Twee ideeën uit onderzoek

1.

mrtpic

Onderzoek naar MRT voor peer assessment en feedback
Tijs Rotsaert

handopsteken.jpg

crtpic

crtnaarmrtslidetijs

interventieslidetijs

argumentslidetijs

Bron:

Vanderhoven, E., Raes A., Montrieux H., Rotsaert T., & Schellens, T. (2015) What if pupils can assess their peers anonymously? A quasi-experimental study. Computers & Education, 81, 123-132. doi: 10.1016/j.compedu.2014.10.001.

2.

ipadpic

Onderzoek in de Ipad-school
Hannelore Montrieux

introslidelore

Ipad onderzoek: twee soorten leraren

Montrieux et al. (2014): state-of-the-art in iPadschool

instrumentele (67%) en innovatieve leraren

  • Conservatief / instrumenteel
    • tablet heeft een instrumentele waarde
    • traditioneel
    • BOEK ACHTER GLAS
  • Coach / innovatief
    • tablet met een een didactische waarde
    • ONDERZOEKEND LEREN

Bronnen:

Montrieux, H., Courtois, C., Raes, A., Schellens, T., & De Marez, L. (2014). Mobile learning in secondary education: teachers’ and students' perceptions and acceptance of tablet computers. INTERNATIONAL JOURNAL OF MOBILE AND BLENDED LEARNING, 26–40.

Montrieux, H., Vanderlinde, R., Courtois, C., Schellens, T., & De Marez, L. (2014). A Qualitative Study about the Implementation of Tablet Computers in Secondary Education: The Teachers’ Role in this Process. Procedia - Social and Behavioral Sciences,112, p. 481–488.

Twee types

ICO (Interuniversitair Centrum voor Onderwijswetenschappen) cursus "ICT and Education"

  • Nuchteren (conservatieven/denkers/traditionelen)
    • Niet te snel mee gaan in de hype
    • Goed nagaan wat werkt / effectief is
  • Believers (radicalen/doeners/vernieuwers)
    • Experimenteren met technologie in de klas
    • Goed nagaan wat werkt / effectief is

DOEL


Wat is het doel van het gebruik van tools?


Task/Problem-Centered - Activation - Demonstration - Application - Integration (Merrill, M. D., 2002)

Merrill, M. D. (2002). First principles of instruction. Educational Technology Research and Development, 50(3), 43-59.

https://en.wikipedia.org/wiki/First_Principles_of_Instruction

Mobiliseren: In actie (laten) komen

  1. Experimenteer!
    • Begin klein
    • Doe ideeën op, kijk rond, leer (van elkaar)
    • Vertel anderen wat werkt
    • Zoek naar innovatie
  2. Denk mee!
    • Blijf kritisch: meerwaarde?
    • Geen technologie om de technologie
    • Vertel anderen wat niet werkt
    • Denk verder: ideeën aanreiken aan ontwerpers

Eindquote

"As has often been argued, what matters is less the technology than how it is used."
(Livingstone, 2012, p. 18)



http://bit.ly/1EKgxzQ

http://www.tecolab.ugent.be/pres/20150908_Mobiel_leren.html



Vragen?

Mijn vraag voor jullie:

Welke tool heb je nodig?



@brmdw - Bram.DeWever@UGent.be

Twee predicties

futuregame

Bronnen:

Usborne Guide to Computer and Video Games and How to Win – December, 1982 by Ian Graham (Author).
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/2ozw0d/future_of_gaming_from_1982/

quote_edison_jeroen

Bronnen:

Slide van Jeroen Janssen, ICO course 3-4 september 2015

Meer details over quote:
http://quoteinvestigator.com/2012/02/15/books-obsolete/